آیا کاهش وزن سریع ایمن است؟

در طی 10 روز 10 پوند از دست دهید!

هر چقدر می خواهید بخورید - و باز هم وزن خود را کاهش دهید!

روزی یک لباس بپوشید!

 

با این ادعا های تبلیغاتی کاهش سریع وزن می تواند آسان به نظر برسد .

رژیم های غذایی که به شکل زودگذر باب می شود و مکمل های کاهش وزن نوید بدنی لاغر در کمترین زمان را می دهند. فقط در ایالات متحده ، مصرف کنندگان هر ساله 33 میلیارد دلار برای محصولات کاهش وزن هزینه می کنند.آیا واقعاً این محصولات باعث کاهش سریع وزن می شوند؟ آیا آنها ایمن هستند؟ و خطرات ناشی از کاهش سریع چنین وزنی چیست؟

 بسیاری از فروشندگان قول "کاهش سریع وزن" را می دهند ، طبقه بندی همه آنها دشوار است.بیشتر انواع  کاهش وزن سریع در این دسته ها قرار می گیرند:

 

رژیم های گرسنگی شدید

  رژیم هایی تحت عنوان استاد پاکسازی(مستر کلین) :شامل آب ، آب لیمو ، شربت افرا و فلفل کاین. انواع زیادی از این رژیم ها حداقل از دهه 1950 وجود داشته است. آنها همچنین قول "سم زدایی" را از روش هایی مثل تنقیه می دهند.

 

قرص و مکمل های رژیمی

ده ها مکمل رژیم غذایی نوید تسریع در کاهش وزن را می دهند. به طور کلی ، آنها ادعا می کنند که جذب مواد مغذی را مسدود می کنند ، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند یا چربی سوزی می کنند.

 

رژیم های غذایی بسیار کم کالری (VLCD)

یکی از روش های اثبات شده کاهش سریع وزن ، رژیم غذایی بسیار کم کالری تحت نظارت پزشکی (VLCD) است. بیشتر اطلاعاتی که در مورد کاهش سریع وزن شناخته می شود ، ناشی از مطالعات افرادی است که این رژیم ها را دارند.

 

کرم ها ، دستگاه ها و طلسم ها جادویی

به نظر می رسد ایده های مشکوکی که به نام کاهش وزن سریع تبلیغ می شوند ، پایان ندارند.آنها معمولا قول می دهند که جایگزینی برای رژیم یا ورزش باشند.

 

آیا کاهش سریع وزن موثر است؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مکمل های غذایی را تنظیم می کند. با این حال ، آنها با این مکمل ها مانند غذاها رفتار می کنند نه داروها.FDA همچنین ادعاهای محصولات لاغری بدون نسخه را نظارت نمیکند. بر خلاف تولیدکنندگان دارو ، سازندگان مکمل ها لازم نیست محصولات خود را قبل از فروش در بازار بی خطر یا موثر نشان دهند. این بدان معنی است که مکمل های غذایی قبل از عرضه به بازار نیازی به تأیید FDA ندارند.

جدا از رژیم های بسیار کم کالری و جراحی کاهش وزن ، هیچ محصول ، قرص یا رژیم دیگری برای کاهش سریع وزن اثبات نشده است. داروهای تجویزی برای کاهش وزن وجود دارد ، اگرچه هیچ یک از آنها برای کاهش سریع وزن در نظر گرفته نشده است و می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

در هر برنامه کاهش وزن سریع ، چیزی که چربی ها را می سوزاند یک قرص یا نوع غذا نیست. این کاهش قابل توجه کالری ، همراه با ورزش است

 

خطرات کاهش سریع وزن چیست؟

کاهش سریع وزن باعث ایجاد تغییرات جسمی در بدن می شود. خطرات جدی احتمالی عبارتند از:

سنگ های صفراوی که در 12 تا 25 درصد از افرادی که طی چند ماه وزن زیادی را کاهش می دهند رخ می دهد

کم آبی بدن ، که با نوشیدن مایعات فراوان می توان از آن جلوگیری کرد

سو تغذیه که معمولاً به دلیل نخوردن کافی پروتئین برای هفته ها رخ می دهد

عدم تعادل الکترولیت ها که گاهی می تواند تهدید کننده زندگی باشد،سایر عوارض جانبی کاهش سریع وزن عبارتند از:سردرد، تحریک پذیری،خستگی،سرگیجه،یبوست،بی نظمی قاعدگی،ریزش مو،از دست دادن عضله

خطرات ناشی از کاهش سریع وزن با ادامه دادن در زمان بیشتر افزایش می یابد. خوردن یک رژیم غذایی بدون پروتئین نیز بسیار خطرناک است.

 

آیا کاهش وزن سریع، اصلا ایده خوبی است؟

رژیم های لاغری سریع می توانند اثرات سو داشته باشند ، اما چاقی نیز همین طور است. به همین دلیل ، رژیم های غذایی بسیار کم کالری (VLCD) برای افرادی که دچار چاقی هستند (دارای شاخص توده بدنی (BMI) بزرگتر از 30)  کمک کننده است. یا کاهش وزن سریع برای یک هدف خاص با روش هایی مانند  جراحی کاهش وزن که گزینه مناسبی برای کاهش وزن در نظر گرفته می شود.

VLCD ها رژیم های تحت نظارت پزشکان هستند که چند هفته طول می کشد. وعده های غذایی از نظر تغذیه ای متعادل است، اما گران هستند - در پایان مردم ممکن است هزاران دلار هزینه کنند. VLCD ها با اطمینان در طی 12 هفته 15٪ تا 25٪ از وزن بدن را کاهش می دهند. این برای کسانی است که برنامه را کامل به انجام می رسانند

 اما 25٪ تا نیمی از افراد برنامه را کامل نمی کنند. وقتی رژیم متوقف می شود ، وزن خیلی سریع برمی گردد. برخی از کارشناسان  معتقدند که رزیم های غذایی قابل تحمل تر نتایج پایدارتری در مقایسه با رزیم های غذایی منظم دارند.

گرچه بیشتر افرادی که بدنبال کاهش سریع وزن هستند ، معمولاً این کار را به تنهایی انجام می دهند. غالباً ، دستیابی به هدفی کوتاه مدت ، مانند پوشیدن یک لباس جدید ، یا ظاهر زیبا در ساحل مد نظر است.

 گرسنگی کشیدن مسلما ایده خوبی نیست. اما اگر سالم هستید ، یک دوره کوتاه محدودیت کالری صدمه شدیدی به شما نمی زند. شما باید به پزشک خود بگویید که چه کاری انجام می دهید و حتماً پروتئین را در رژیم غذایی خود بگنجانید (70 تا 100 گرم در روز).

یک مولتی ویتامین بخورید و غذاهای غنی از پتاسیم (گوجه فرنگی ، پرتقال و موز) بخورید.همچنین به یاد داشته باشید که رژیم های تصادفی به ندرت به شما کمک می کنند تا وزنی سالم و پایدار داشته باشید.

 

 

 

نجمه هوشمند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه