آیا مواد غذایی خام سالم تر از غذای پخته شده است؟

پخت و پز غذا می تواند طعم آن را بهبود بخشد ، اما باعث تغییر در ترکیبات غذایی نیز می شود.

جالب اینکه برخی از ویتامین ها هنگام پخت غذا از بین می روند ، در حالی که برخی دیگر از ویتامینها بیشتر در دسترس بدن قرار می گیرند.

برخی ادعا می کنند که خوردن غذاهای خام در درجه اول راهی برای سلامتی بهتر است. با این حال ، برخی غذاهای پخته شده ، فواید غذایی آشکاری دارند.

در این مقاله مزایای غذاهای خام و پخته شده مورد بحث قرار گرفته است.رژیم غذایی خام چیست؟غذاهای خام غذاهایی هستند که پخته یا فرآوری نشده اند. به طور کلی ، یک رژیم غذایی خام حداقل از 70 درصد غذاهای خام تشکیل شده است. این رژیم علاوه بر میوه و سبزیجات خام ، شامل غذاهای تخمیر شده ، غلات جوانه زده ، آجیل و دانه ها نیز می باشد.ادعا می شود که غذاهای خام نسبت به غذاهای پخته شده دارای مواد مغذی بیشتری هستند زیرا آنزیم ها و به همراه آنها برخی مواد مغذی دیگر در فرایند پخت و پز از بین می روند. تا جاییکه برخی معتقدند که غذای پخته شده در واقع سمی است که البته مطلب علمی نمیباشد.در حالی که مزایای روشنی برای خوردن میوه و سبزیجات خام وجود دارد ،  برخی از مشکلات احتمالی در مورد رژیم غذایی خام هم وجود دارد.برخی از ویتامین های محلول در آب در فرایند پخت و پز از دست می روند . غذاهای خام ممکن است از نظر مواد مغذی خاص غنی تر از غذاهای پخته شده باشند.بعضی از مواد مغذی به راحتی غیرفعال می شوند و می توانند در طی فرایند پخت و پز از مواد غذایی خارج شوند. ویتامین های محلول در آب ، مانند ویتامین C و ویتامین های گروه B ، مستعد از بین رفتن هنگام پخت و پز هستند.

برخی از مواد معدنی و ویتامین A نیز در حین پخت و پز از بین می روند ، اگرچه به میزان کمی در غذا باقی می مانند. سایر ویتامین های محلول در چربی D ، E و K کمتر در اثر پخت و پز تحت تاثیر قرار میگیرند.

بعلاوه ، برخی غذاها حاوی باکتری ها و میکروارگانیسم های خطرناکی هستند که تنها با پخت و پز از بین می روند. نکته دیگر اینکه ، پخت و پز باعث افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی برخی از سبزیجات می شود. پخت و پز سبزیجات ممکن است آنتی اکسیدان های خاصی را در مقایسه با غذاهای خام در دسترس بدن شما قرار دهد.مطالعات نشان داده است که پخت و پز سبزیجات در دسترس بودن آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن و لوتئین را افزایش می دهد.بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند. رژیم غذایی سرشار از بتاکاروتن با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه است. وقتی آن را از غذاهای پخته شده به جای غذاهای خام دریافت می کنید ، به راحتی توسط بدن شما جذب می شود. حقیقت این است که آیا غذا باید به صورت خام یا پخته مصرف شود ، به غذا بستگی دارد. برای مثال مواد غذایی مانند : کلم بروکلی ، کلم ، پیاز وسیر به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی و سولفورافان بهتر است خام مصرف گردند. و مواد غذایی مانند : قارچ ، اسفناج ، گوجه فرنگی ، هویج ، حبوبات و مارچوبه بهتر است به صورت چخته مصرف گردند.

 

پیروی از یک رژیم کاملاً خام برای سلامتی ضروری نیست.

برای بیشترین فواید سلامتی ، انواع غذاهای خام و پخته مغذی را میل کنید.

 

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گروه درمان چاقی باراکا

 

Written by Becky Bell, MS, RD 

https://www.healthline.com/nutrition/raw-food-vs-cooked-food

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه