آیا تغذیه میتواند به داشتن تمرکز بیشتر کمک کند؟

نمی توان انکار کرد که با بالا رفتن سن، بدن ما هم با ما پیر می شود. خبر خوب این است که اگر غذاها و نوشیدنی های «موثر بر هوشیاری» را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می توانید شانس خود را برای داشتن مغز سالم افزایش دهید.

فواید یک رژیم غذایی سالم(اصلاح سبک زندگی)

ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسد، اما حقیقت دارد: اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، می تواند به توانایی شما برای تمرکز آسیب برساند. خوردن زیاد یا کم نیز می تواند تمرکز شما را مختل کند. یک وعده غذایی سنگین ممکن است باعث احساس خستگی در شما شود، در حالی که کالری کم می تواند منجر به گرسنگی شود.

کافئین می تواند شما را هوشیارتر کند

هیچ گلوله جادویی برای افزایش ضریب هوشی یا باهوش‌تر کردن شما وجود ندارد - اما برخی از مواد غذایی مانند کافئین می‌توانند به شما انرژی داده و به تمرکزتان کمک کنند. کافئین که در قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی داروها یافت می‌شود، باعث افزایش هوشیاری و انرژی میگردد، اگرچه اثرات آن کوتاه‌مدت است اما به خاطر داشته باشید که اگر در مصرف کافئین زیاده روی کنید ،می تواند شما را عصبانی و ناراحت کند.

شکر می تواند هوشیاری را افزایش دهد

شکر منبع سوخت، ترجیحی مغز است - نه قند سفره، بلکه گلوکز، که بدن آن را از قندها و کربوهیدرات هایی که می خورید پردازش و جذب می کند. به همین دلیل است که نوشیدن نصف لیوان آب پرتقال یا هر آب میوه دیگری می تواند حافظه، تفکر و توانایی ذهنی را در کوتاه مدت تقویت کند. با این حال، دریافت بیش از حد گلوکز میتواند حافظه را دچار اختلال کند.

برای تقویت مغز خود صبحانه بخورید

وسوسه شده اید که صبحانه را حذف کنید؟ مطالعات نشان داده اند که خوردن صبحانه حافظه و توجه کوتاه مدت را بهبود میبخشد. دانش آموزانی که صبحانه می خورند نسبت به کسانی که نمی خورند عملکرد بهتری دارند. غذاهایی که در صدر فهرست سوخت مغز محققان قرار دارند شامل غلات کامل، لبنیات و میوه‌ها با فیبر بالا هستند. فقط در مصرف صبحانه زیاده روی نکنید؛ محققان همچنین دریافتند صبحانه های پر کالری مانع تمرکز می شوند.

ماهی واقعا غذای مغز است

یک منبع پروتئین مرتبط با تقویت مغز، ماهی است – ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که کلید سلامت مغز هستند. این چربی‌های سالم قدرت شگفت‌انگیزی در بهبود سلامت مغز دارند: رژیم غذایی با سطوح بالاتر امگا سه ،با کاهش خطر زوال عقل و سکته مغزی مرتبط است. به علاوه، با افزایش سن نقشی حیاتی در تقویت حافظه ایفا میکنند.

نکته: برای سلامت مغز و قلب، هفته ای دو وعده ماهی مصرف کنید.

آجیل و شکلات مصرف کنید

مغزها و دانه ها منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها خصوصا ویتامین E هستند که در مطالعات نشان داده با کاهش قدرت شناختی مرتبط با افزایش سن در ارتباط هستند. شکلات تلخ همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی میباشد و حاوی محرک های طبیعی مانند کافئین است که می تواند تمرکز را افزایش دهد.

نکته: روزانه تا 30 گرم از آجیل و شکلات تلخ لذت ببرید تا تمام فواید آنها را با حداقل کالری اضافی، چربی یا شکر دریافت کنید.

غلات کامل را اضافه کنید

هر عضوی در بدن به جریان خون وابسته است، به خصوص قلب و مغز. رژیم غذایی سرشار از غلات کامل و میوه و سبزیجات می تواند خطر بیماری قلبی و کلسترول بد را کاهش دهد. این امر خطر تشکیل پلاک را هم کاهش می دهد و جریان خون را افزایش می دهد و یک راه ساده و خوشمزه برای تحریک سلول های مغزی میباشد.

و در آخر : برای یک روز بزرگ آماده شوید

  • شب راحت بخوابید.
  • هیدراته بمانید. (به میزان کافی آب بنوشید)
  • برای کمک به تقویت ذهن و تمرکز، ورزش کنید.
  • مدیتیشن کنید تا افکارتان روشن و جسمتان آرام شود.

 

 

ترجمه رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

Medically Reviewed by Smitha Bhandari, MD on November 11, 2021

https://www.webmd.com/add-adhd/ss/slideshow-brain-foods-that-help-you-concentrate

 

1 دیدگاه

  1. نوشیدن آب همیشه بی نظیر بوده

ارسال دیدگاه