آنچه شکل بدن شما در مورد سلامتی شما می گوید:

مقایسه فرم بدن

شکل بدن شما می تواند تا حد زیادی در مورد سلامتی شما صحبت کند. البته به یاد داشته باشید که این فقط یک عامل است. افراد با هر شکل و اندازه می توانند سالم باشند - یا در معرض خطر مشکلاتی مانند بیماری قلبی یا دیابت باشند. شما باید برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید تا فشار خون، کلسترول و سایر معیارهای سلامتی خود را آزمایش کنید.

 

تیپ بدنی اکتومورف

یک سیستم طبقه بندی، اشکال بدن را به سه تیپ بدنی جدا می کند.

 نوع اکتومورف دارای اسکلت باریک تر، استخوان های نازک تر و مفاصل کوچکتر است و ممکن است در قفسه سینه و باسن صاف تر باشد، مثل فرم بدن یک دونده ، مدل مد یا بالرین. این افراد اگرچه ممکن است لاغر به نظر برسند و حفظ وزن برایشان سخت باشد، اما ممکن است بیشتر از عضلات،چربی بدنی داشته باشند به خصوص با افزایش سن. این به این دلیل است که بدن این افراد اغلب غذا را به سرعت پردازش می کند و این امر عضله سازی را سخت تر می کند.

 

تیپ بدنی اندومورف

این تیپ بدنی معمولاً دارای چربی و ماهیچه بیشتر، شانه های کوچکتر، اندامهای کوتاهتر و ساختار استخوانی بزرگتر است. به  پرتاب‌کنندگان شوت‌انداز یا زنانی با منحنی‌ بیشتر فکر کنید.این افراد ممکن است به راحتی وزن اضافه کنند، به خصوص در قسمت پایین شکم و باسن، و کاهش وزن برایشان سخت تر باشد. این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که بدن آنها به احتمال زیاد غذاهای "پر کربوهیدرات" را به جای سوزاندن  به عنوان چربی ذخیره می کند.

 

تیپ بدنی مزومورف

این سوماتوتایپ بدنی ورزشی، قوی با شانه های پهن، کمر باریک و چربی بدن کم دارد. به هیکل معمولی دوندگان سرعت یا بازیکنان فوتبال فکر کنید. از آنجایی که این افراد به طور طبیعی قوی هستند و به راحتی وزن خود را کم و زیاد می کنند، این تیپ بدنی برای فعالیت های عضله سازی مانند بدنسازی مناسب است.

 

تیپ بدنی گلابی شکل

این افراد بالاتنه لاغرتر "اکتومورف" را با پایین تنه "اندومورف" در ترکیب باهم دارند . افراد با این شکل دارای چربی اضافی در ناحیه باسن و ران هستند. این تیپ بدنی بیشتر در میان زنان شایع‌ است، و ممکن است خود علتی بر این مساله باشد که چرا آنها اغلب بیشتر از مردان عمر می‌کنند. این می تواند به این دلیل باشد که چربی شکم، که در مردان شایع تر است، با مشکلات سلامتی بیشتری نسبت به چربی های پایین بدن مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که در برخی موارد چربی در باسن و ران با احتمال کمتری برای برخی بیماری ها مرتبط است.

 

تیپ بدنی به شکل سیب

به این تیپ بدنی "شکم آبجو" نیز می گویند، به این معنی است که شما چربی بیشتری در اطراف شکم خود ذخیره می کنید، در حالی که پایین بدن شما لاغر می ماند.این تیپ در مردان شایع تر است و از شکل گلابی برای سلامتی شما بدتر است. این به این دلیل است که چربی شکم اغلب نشانه این است که شما چربی بیشتری در داخل بدن و اطراف اندام های داخلی خود دارید(چربی احشایی)، نه فقط در زیر پوست. این نوع بیشتر با بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع 2 و کلسترول بالا مرتبط است.

 

شاخص توده بدنی (BMI)

پزشکان برای اینکه بدانند شما چقدر سالم هستید تنها به شکل بدن تکیه نمی کنند. آنها از چند ابزار برای اندازه گیری میزان چربی بدن شما استفاده می کنند که BMI یکی از آنهاست. این عددی است که از روی قد و وزن شما محاسبه می شود. نمره 25 یا بیشتر نشان می دهد که شما اضافه وزن دارید. 30 امتیاز یا بیشتر شاخص چاقی است اما به طور مستقیم چربی بدن را اندازه گیری نمی کند یا به شما نمی گوید که چربی در کجای بدن شما بیشتر است.

 

اندازه دور کمر

این یک راه ساده برای اندازه‌گیری میزان چربی دور شکم است که می‌تواند احتمال مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را به شما بگوید. برای بررسی این شاخص در خود، یک متر اندازه گیری را با ناف خود همردیف کنید و یک بار آن را بپیچید. (هنگام اندازه گیری شکم خود را داخل ندهید.) در زنان، 35 اینچ یا بیشتر نشانه چربی بیش از حد شکم است. در مردان این عدد، 40 اینچ است. اگر جثه ی بدنی بزرگ تری دارید،این اعداد ممکن است کمی متفاوت باشد.

 

نسبت دور کمر به باسن

این روش دیگری برای اندازه گیری چربی بدن شما است. کمر خود را درست بالای ناف خود اندازه بگیرید و آن را بر اندازه باسن خود در پهن ترین نقطه تقسیم کنید. مقادیر  بیشتر از 0.85 برای زنان یا 0.9 برای مردان شما را در منطقه خطر مشکلات سلامتی قرار می دهد. آیا این شاخص بهتر از اندازه دور کمر شماست؟ دقیقا مشخص نیست اما بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که هر دوی آنها در پیش‌بینی خطرات سلامتی خوب عمل می‌کنند.

 

ران‌های بزرگ‌تر، سلامتی بهتر؟

دانشمندان حدود 3000 بزرگسال را به مدت بیش از 12 سال مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند افرادی که اندازه ران آنها کمتر از 24 و نیم اینچ است، بیشتر در معرض بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی بودند. و با نازک شدن ران ها مشکل بدتر شد. با این حال، این مطالعه ردیابی نکرد که آیا ران افراد به دلیل چربی، ماهیچه یا هر دو بزرگتر است یا خیر، بنابراین تشخیص اینکه چرا وضعیت بهتری دارند دشوار است.

 

خودت را مسلح کن

زمانی که پزشکان 4000 مرد 60 تا 79 ساله را برای تشخیص ترکیب بدن آنها زیر نظر گرفتند، دریافتند که در کنار کمر باریک‌تر، به نظر می‌رسد بازوهای بزرگ‌تر زندگی طولانی‌تر و سلامتی بهتری را پیش‌بینی می‌کنند. کسانی که اندازه عضلات میانی بازو بزرگتری داشتند، عمر طولانی تری داشتند. ممکن است به سادگی بازوهای عضلانی نشان دهنده سبک زندگی سالم تری باشند، اما خود عضله نیز ممکن است کمک کند.

 

برای خوش فرم بودن ورزش کنید

اغلب، شکل بدن شما چیزی است که با آن متولد شده اید. اما مهم نیست که چه شکلی هستید، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا سالم باشید. ورزش می تواند به شما کمک کند تا از شر چربی های عمیق خلاص شوید و عضله بسازید، حتی اگر وزنتان ثابت بماند. و اگر وزن کم می‌کنید، تمرینات منظم می‌تواند به شما در حفظ آن کمک کند. سعی کنید در اکثر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط داشته باشید. عضله سازی با وزنه یا یوگا نیز می تواند کمک کننده باشد.

 

برای داشتن فرم بدن مناسب، سالم غذا بخورید

به نظر می رسد چربی های ترانس و غذاها و نوشیدنی های شیرین باعث افزایش چربی شکم می شوند. رژیم غذایی متمرکز بر سبزیجات، میوه ها و غلات کامل داشته باشید. و به دنبال پروتئین بدون چربی مانند مرغ بدون پوست، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و لبنیات کم چرب باشید.

 

نجمه هوشمند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

منبع

WebMD/ Reviewed by Melinda Ratini, DO, MS on April 17, 2020

 

1 دیدگاه

  1. محسنی 11 دی 1348

    جالب بود - آیا تغییر حالت تیپ بدن فقط با سبک زندگی تغییر می کند

ارسال دیدگاه