آنچه را دوست داری بخور ، آنچه را می خوری دوست داشته باش

خبر خوب:

شما می توانید وزن کم کنید  در حالی که از خوردن غذاهایی که دوست دارید لذت می برید، اگر هشیار بخورید و این قلب فلسفه ی  "آنچه را دوست داری بخور ، آنچه را می خوری دوست داشته باش"(Eat What You Love، (Love What You Eat است.

در این روش ،شما - قبل از اولین لقمه -  از خود می پرسید که آیا واقعاً گرسنه هستید یا احساسات دیگری مانند عصبانیت ، تنهایی یا بی حوصلگی دارید.

همچنین لازم است به نقطه ی سیری و عدم خوردن غذا بعد ازآن نقطه توجه کنید .

 

آنچه می توانید بخورید و آنچه که نمی توانید

غذاهایی بخورید که از آنها لذت می برید اما سعی کنید موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • سبزیجات و میوه ها.بهتر است میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و پر فیبر را بیشتر از سیب زمینی نشاسته دار و ذرت انتخاب کنید. حبوبات هم زیاد بخورید.
  • دانه ها. سعی کنید نیمی از وعده هایی را که می خورید از غلات کامل تهیه کنید.(نان های سبوس دار به جای نان سفید،برنج قهوه ای به جای برنج سفید)
  • لبنیات. گزینه های کم چرب و بدون چربی سالم ترین انتخاب در لبنیات هستند.
  • گوشت ، مرغ و ماهی. برش های بدون چربی گوشت قرمز و مرغ بدون پوست بهترین انتخاب است. حداقل دو بار در هفته نیز  غذاهای دریایی بخورید.
  • شیرینی ها: کیک ، شکلات و سایر غذاهای شیرین ،که اگرواقعا میل دارید این مواد غذایی را بخورید ، در حد متوسط ​​مجاز هستند.

 

سطح تلاش: متوسط

تغییرات بزرگ زمانی رخ میدهد که شما قبل از غذا خوردن از خود سوال کنید که" آیا گرسنه هستید" ، زیرا بسیاری از افراد برای پاسخ به سایر عوامل محرک ، غذا می خورند.

وقتی تصمیم گرفتید که به اندازه کافی برای غذا خوردن گرسنه هستید ، هر چیز دیگری را متوقف کنید و بر روی طعم ها ، بافت ها و رنگ ها تمرکز کنید تا بدانید که چه زمانی احساس سیری می کنید – تصمیم بگیرید که دیگر هنگام رانندگی یا تماشای تلویزیون بدون تمرکز ذهن غذا نخورید.

محدودیت ها: از نظر آنچه می توانید بخورید محدودیت های زیادی وجود ندارد. این برنامه بر اساس خوردن غذاهایی است که از آنها لذت می برید ، بنابراین اگرچه مصرف غذاهای سالم توصیه می شوند ، اما بیشتر غذاها در این روش قابل مصرف هستند.

 

آشپزی و خرید: شاید لازم نباشد لیست خرید یا عادت های آشپزی خود را به شدت تغییر دهید.زیرا این روش  بیشتر در مورد تنظیم کردن دلیل غذا خوردن است.

غذاها یا وعده های غذایی بسته بندی شده: ترجیحا نه

نیاز به جلسات حضوری فردی: خیر

ورزش: باید به طور منظم ورزش کنید. شما روش های جالبی برای فعال شدن و ایده هایی را خواهید آموخت که به شما کمک می کند به جای یک کار سخت ، ورزش را به عنوان یک مسکن ضد استرس و سرگرم کننده انجام دهید.

آیا محدودیت ها یا ترجیحات رژیم غذایی را مجاز می داند؟

از آنجا که در این برنامه می توانید هر غذایی را که دوست دارید بخورید ، به راحتی می تواند نیازهای غذایی شما را تأمین کند ، خواه گیاهخوار باشید ، وگن باشید ، فاقد گلوتن باشید و یا رژیم کم نمک یا کم چربی داشته باشید.

 

چه چیز دیگری باید بدانید

هزینه: هیچ یک به غیر از مواد غذایی که مصرف میکنید.

پشتیبانی: این طرح را خودتان انجام می دهید.

 

نظر پزشکان:

آیا این روش کار می کند؟

شواهد فزاینده ای نشان می دهد که توجه به گرسنگی و سیری (که اغلب به آن غذا خوردن هوشیار می گویند) می تواند باعث بهبود وزن و تصویر بدن شود.

آیا برای همه شرایط خوب است؟

هر کسی می تواند از این طرح استفاده کند ، زیرا این برنامه عمدتا بر نحوه غذا خوردن ، توجه به وعده های غذایی و تمرکز بر گرسنگی و سیری متمرکز است.

اطلاعات تغذیه ای اساسی است ، بنابراین اگر بیماری دارید ، باید از دستورالعمل های رژیم غذایی که پزشک به شما داده است پیروی کنید.

به عنوان مثال ، اگر فشار خون دارید ، باید محدودیت های سدیم را که پزشک به شما داده است دنبال کنید. همین امر در مورد شمارش کربوهیدرات در صورت ابتلا به دیابت و کاهش چربی اشباع در صورت ابتلا به بیماری قلبی وجود دارد.

 

حرف آخر

این روش به انجام ورزش های شادی آور و مصرف غذاهای سالم توصیه می کند. اما برخی ممکن است عدم تمرکز بر وزن در این روش را نپسندند.

افرادی که از رژیم های غذایی پی در پی استفاده میکنند (یویو دایت) معمولا  بیشتر از این روش سود می برند ، زیرا این یک رژیم نیست. بلکه در مورد ایجاد یک رابطه بهتر با غذا است.

نکته ی مهم اینکه اگر در معرض خطر ابتلا به شرایط مرتبط با اضافه وزن خود هستید و باید سریع لاغر شوید ، ممکن است این برنامه برای شما مناسب نباشد.

 

 

نجمه هوشمند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

SOURCES:

May, M. Eat What You Love, Love What You Eat: How to Break your Eat-Repent-Repeat Cycle. Am I Hungry? Publishing, 2013.

AmIHungry.com.

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه