کدو حلوایی -  محافظ آرامش و سلامتی

تقویت بتا کاروتن

درست مانند پسرعموهای نارنجی رنگشان، هویج و سیب زمینی شیرین، کدو تنبل نیزسرشار از بتاکاروتن است. بدن شما این آنتی اکسیدان را به ویتامین A تغییر می دهد. برای دیدن، دفع میکروب ها و عملکرد صحیح سیستم تولید مثل، شما به ویتامین A نیاز دارید. همچنین به سلامت قلب، ریه ها، کلیه ها و سایر اندام ها کمک می کند.

 

بینایی خود را قوی کنید

یک فنجان کدو تنبل می تواند 200 درصد از ویتامین A توصیه شده روزانه شما را تامین کند. اگر آن را دریافت کنید، چشمان شما از شما تشکر می کند. ویتامین A به شما کمک می کند چشمانی سالم داشته باشید و به خصوص در شرایط کم نور، واضح تر ببینید.

 

خطر سرطان  را درخود مهار کنید

ویتامین A کدو تنبل یک نکته مهم دیگر را به همراه دارد: کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، مانند سرطان ریه یا پروستات. مطالعات نشان می‌دهند که این مزیت تنها زمانی حاصل می‌شود که غذاهای حاوی ویتامین A مصرف کنید.به این معنی که  مکمل‌های ویتامین A به تنهایی از شما محافظت نمی‌کند.

 

سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

کدو تنبل علاوه بر بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین E، آهن و فولات نیز دارد که همه اینها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می شود. کدو تنبل بیشتر در رژیم غذایی شما می تواند به سلول های ایمنی شما کمک کند تا در هنگام زخمی شدن، بهتر عمل کنند تا میکروب ها را دفع کنند و بهبود را تسریع کنند.

 

کمک به کنترل فشار خون بالا

رنگ نارنجی کدو تنبل نیز نشانه ای از پتاسیم است. این برای کاهش فشار خون بسیار مهم است. دانه‌های کدو تنبل بدون نمک نیز مملو از مواد معدنی و استرول‌های گیاهی هستند که سطح کلسترول HDL (نوع "خوب") را افزایش می‌دهند و به پایین نگه داشتن فشار خون نیز کمک می‌کنند.

مطالعات نشان می دهد که سطوح بالاتر پتاسیم می تواند خطر سکته مغزی، سنگ کلیه و دیابت نوع 2 را کاهش دهد. امتیاز دیگر: پتاسیم همچنین ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهد و سلامت استخوان شما را تقویت کند.

 

شکم خود را کوچک کنید

کدو تنبل سرشار از فیبر و کم کالری است. این بدان معناست که بدون افزودن به کل غذای روزانه شما احساس سیری بیشتری می دهند. اگر به دنبال راهی سالم برای سیر شدن هستید، کدو تنبل غنی از مواد مغذی انتخاب خوبی است. افزایش فیبر در رژیم غذایی شما نیز سلامت دستگاه گوارش را ارتقا می دهد.

 

راحت تر بخوابید

تخم کدو دارای تریپتوفان، اسید آمینه ای است که به ساخت ماده شیمیایی به نام سروتونین کمک می کند. سروتونین علاوه بر ایجاد احساس خوب در شما، نقش کلیدی در ارتقای خواب خوب نیز دارد.

 

تسکین پوست

قدرت آنتی اکسیدانی بتاکاروتن موجود در کدو تنبل با اثرات پیری بر روی پوست شما مبارزه می کند. همچنین به کاهش التهاب کمک می کند، که پوست و بدن شما را آرام تر و شادتر نگه می دارد.

 

به قلبت کمک کن

با افزایش مصرف فیبر، و مصرف کدو تنبل سرشار از فیبر، احتمال بیماری قلبی شما کاهش می یابد. اما این فقط فیبر نیست که از شما مراقبت می کند: ویتامین A و پتاسیمی که با اضافه کردن کدو تنبل به رژیم غذایی خود دریافت می کنید نیز در سلامت قلب نقش دارد.

 

بهترین راه برای خوردن کدو تنبل

کارشناسان می گویند بهترین راه برای به دست آوردن مزایای سلامتی کدو تنبل، اجتناب از شکر و فرآوری محصولات پخته شده کدو تنبل است. گزینه های سالم تری مانند کدو تنبل بو داده، پوره کدو تنبل، هوموس کدو تنبل یا سوپ کدو تنبل را انتخاب کنید.

 

 

نجمه هوشمند/کارشناس ارشد تغذیه/ گروه درمان چاقی باراکا

 

منبع

WebMD/Reviewed by Melinda Ratini, DO, MS on August 28, 2020

 

 

1 دیدگاه

  1. کدو حلوایی یا تنبل را همه قدیمی ها می خوردن، چون پر از انتی اکسیدان هست ولی امروزه بخاطر تغذیه نادرست و اشتباه از تمامی سفره های حذف شده

ارسال دیدگاه