کافئین را ترک کنید؛ چه اتفاقی برایتان می افتد!؟

کاهش اضطراب

کافئین به شما انرژی می دهد ، اما گاهی اوقات می تواند علائم اضطراب را نیز نمایان کند: عصبی بودن ،تحریک پذیری، تپش قلب ، حتی احساس وحشت. این پاسخ "ستیز و گریز" شما است. هرچه کمتر درگیر آن شوید ، پاسخ و اضطراب ناشی از آن را نیز کمتر می کنید.

خواب بهتر

کافئین یک گزینه معمول برای بیدار ماندن است زیرا باعث افزایش هوشیاری می شود. بنابراین منطقی است که قطع آن باعث ایجاد خواب های بهتر می شود. در حقیقت ، اگر حتی 6 ساعت قبل از خواب یک نوشیدنی کافئینی خورده باشید ، باز هم می تواند خواب شما را مختل کند.

کاهش بروز اسهال

کافئین می تواند مانند یک ملین عمل کند. این امر باعث می شود شما بیشتر مجبور شوید به دستشویی بروید - و اغلب اوقات ، آنچه که خارج می شود مدفوع شل است. مخصوصاً اگر قهوه را کم کنید ، می تواند در طول سفر دفعات رفتن به سرویس را به حد نرمال برسانید.

درد کمتر در سینه ها

اگرچه هنوز مطالعاتی برای ایجاد ارتباط بین کافئین و درد پستان انجام نشده است ، اما بسیاری از خانمها می گویند که وقتی آن را از رژیم غذایی خود خارج می کنند ، درد کمتری دارند.

کاهش سرعت پیری پوست

کافئین سرعت کلاژن سازی بدن را کاهش می دهد. این پروتئینی است که به پوست شما سفتی و کشش می دهد. به محض کاهش کلاژن، پوست شما آویزان می شود و چین و چروک ایجاد می شود. با بالا رفتن سن تولید کلاژن کم می شود. بنابراین اگر از کافئین خلاص شوید ، می تواند از سرعت بخشیدن به روند پیری جلوگیری کند.

کاهش وابستگی

کافئین دقیقاً مانند داروها ، اگر به مرور زمان به طور منظم مصرف کنید ، باعث تغییر در بیوشیمی مغز می شود. ممکن است شما هم به آن وابسته شوید و پس از مدتی بیشتر و بیشتر احساس نیاز کنید.

جذب بهتر مواد مغذی

مقادیر زیادی کافئین بدن شما را از دریافت ویتامین ها و مواد معدنی آنگونه که باید باز می دارد. در واقع ، اگر همراه با فنجان قهوه صبحانه خود یک مولتی ویتامین بخورید ، کافئین می تواند شما را از مزایای آن باز دارد.

دندانهای سفیدتر محکم تر

قهوه ، نوشابه و چای سه مورد از رایج ترین منابع کافئین هستند. همه این موارد می توانند ،  دندان های شما را لکه دار کنند. کافئین همچنین دهان شما را خشک می کند در حالی که بزاق یک دفاع اصلی در برابر باکتری ها است ، بنابراین هرچه میزان کمتری داشته باشید ، خطر پوسیدگی دندان بیشتر می شود.

کاهش فشار خون

هنگامی که کافئین می نوشید فشار خون افزایش می یابد. اگر کافئین را قطع کنید ،  این فشار خون و عوارض احتمالی همراه با آن کاهش می یابد.

علائم ترک کافئین:

اگر کافئین قسمت عمده ای از رژیم روزانه شماست ، قطع مصرف آن می تواند در کوتاه مدت عوارض ناخوشایندی داشته باشد. این موارد شامل سردرد ، خستگی ، خواب آلودگی ، خلق و خوی پایین ، مشکل در تمرکز حواس و احساس خستگی است. یک یا دو روز پس از قطع مصرف ، این علائم شروع می شود. مدت زمان آنها می تواند از 2 تا 9 روز باشد.

نکته: به یک باره ترک نکنید

یک رویکرد گام به گام بهترین راه برای ترک است. برای شروع ، به عنوان مثال نیمی از فنجان خود را با یک نوشیدنی غیر کافئینی جایگزین کنید. غذاها و نوشیدنی های کافئین دار خود را به مرور و با گزینه های بدون کافئین تغییر دهید تا به کاهش علائم کمک کند.

نکته: خود را آب رسانی و استراحت کنید

هنگامی که کافئین را ترک می کنید ،در عوض مصرف آب  را ادامه دهید. این به علاوه خواب رفع خواب آلودگی، به شما کمک می کند بسیاری از بدترین علائم ترک را تجربه نکنید.

نکته: ورزش کنید

با انجام ورزش منظم ، سروتونین تولید و باعث افزایش اشتیاق در بدن می شود . این امر باعث بهبود خلق و خوی شما می شود و همچنین به شما کمک می کند خواب بهتری داشته باشید.  و هر دو اینها می توانند به شما کمک کنند تا در مرحله قطع مصرف خود پیشرفت کنید.

 

ترجمه: نجمه هوشمند کارشناس تغذیه گروه درمانی چاقی باراکا

 

منبع: webMd

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه