مرکبات؛ پادشاه ویتامین C

این دسته از میوه ها شامل لیموشیرین ، لیموترش ، نارنگی، پرتقال و گریپ فروت و همچنین بسیاری از انواع ترکیبی و هیبریدی هستند. آنها دارای یکسری فواید سلامتی هستند ، از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا مبارزه با سرطان.

◄ مرکبات منبع بسیار خوبی از ویتامین C هستند که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن میباشد. ویتامین C پوست را صاف و لطیف نگه می دارد . در واقع ، یک پرتقال متوسط ​​تمام ویتامین C مورد نیاز در طول روز را تامین میکند. مرکبات همچنین دارای ویتامین ها و مواد معدنی دیگری هستند که بدن برای عملکرد مناسب نیاز دارد ، از جمله ویتامین های گروه B ، پتاسیم ، فسفر ، منیزیم و مس.

◄ مرکبات به مبارزه یا محافظت در برابر سرطان کمک می کند. بسیاری از مطالعات مرکبات را با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مرتبط دانسته اند. در یک مطالعه ، افرادی که روزانه یک گریپ فروت می خورند یا یک وعده آب گریپ فروت می نوشند کمتر در معرض خطر سرطان ریه قرار دارند. مطالعات دیگر حاکی از آن است که میوه های مرکبات همچنین می توانند از سرطان مری ، معده ، پستان و لوزالمعده پیشگیری کنند.مرکبات حاوی فلاونوئیدها هستند که می توانند به محافظت در برابر سرطان کمک کنند. برخی از این فلاونوئیدها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و ممکن است بیان برخی ژن ها را که مسئول برخی از بیماری های دژنراتیو ، از جمله سرطان هستند ، مسدود کنند . مرکبات همچنین می توانند با سرکوب سرطان ها ، متازتاز و غیرفعال کردن عوامل سرطان زا ، به مبارزه با سرطان کمک کنند.

◄ مرکبات حاوی مواد مغذی هستند که سلامت قلب را تقویت می کنند .در حقیقت ، یک مطالعه ژاپنی نشان داد افرادی که مقادیر بیشتری مرکبات را می خورند ، میزان بیماری قلبی و سکته مغزی کمتری دارند. علاوه بر این ، یک بررسی در سال 2017 نشان می دهد که گریپ فروت با کاهش فشار خون سیستولیک ارتباط دارد . فیبرهای محلول و فلاونوئیدهای موجود در مرکبات با بالا بردن کلسترول خوب HDL و کاهش کلسترول بد LDL و تری گلیسیریدهای "بد" سطح کلسترول را بهبود میبخشند.

◄ مرکبات از مغز شما محافظت می کنند. فلاونوئیدهای موجود در مرکبات میتوانند به دفع بیماری های نورودژنراتیو ، مانند آلزایمر و پارکینسون ، که در نتیجه تجزیه سلول های سیستم عصبی است ، کمک کنند. تا حدی ، این بیماری ها ناشی از التهاب هستند. فلاونوئیدهای موجود در مرکبات دارای قابلیت ضد التهابی هستند که به محافظت در برابر زنجیره ای از حوادث که باعث تخریب سیستم عصبی می شوند ، کمک می کنند.

نکات منفی مرکبات

در حالی که تصویر کلی مرکبات بسیار زیباست ، اما چند نکته منفی بالقوه وجود دارد.

■مصرف مقادیر زیاد مرکبات یا آب میوه می تواند خطر ایجاد مشکلات دهان و دندان را افزایش دهد. این به این دلیل است که اسید موجود در مرکبات مینای دندان را از بین می برد.

■در حالی که آب پرتقال و گریپ فروت حاوی مقدار زیادی ویتامین C و سایر مواد مغذی است که اغلب در مرکبات کامل یافت می شود ، اما کاملا سالم نیستند. این بدان دلیل است که یک وعده آب میوه بسیار بیشتر از یک وعده میوه کامل قند و بسیار کمتر فیبر دارد. هنگامی که بدن شما مقادیر زیادی فروکتوز (قند موجود در میوه) را دریافت می کند ، به سرعت در جریان خون وارد شده و به کبد تحویل داده می شود، اگر کبد بیش از توان تحمل فروکتوز داشته باشد ، مقداری فروکتوز اضافی را به چربی تبدیل می کند. با گذشت زمان ، این رسوبات چربی می تواند باعث بیماری کبد چرب شود. دریافت فروکتوز از میوه کامل مشکلی نیست ، با توجه به اینکه هر بار مقدار کمتری دریافت می کنید. به علاوه ، فیبر موجود در میوه ، فروکتوز را بافر میکند و باعث می شود با سرعت کمتری در جریان خون جذب شود.

■گریپ فروت می تواند با داروهای خاصی تداخل داشته باشد. خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت در صورت استفاده از داروهای خاص می تواند مشکل ساز شود. آنزیمی در روده وجود دارد که جذب برخی از داروها را کاهش می دهد. فورانوکومارین ، ماده شیمیایی موجود در گریپ فروت ، به این آنزیم متصل شده و مانع کار صحیح آن می شود. در نتیجه ، بدن شما بیشتر از آنچه که تصور می شود دارو جذب می کند.

چندین دارو وجود دارد که تحت تأثیر گریپ فروت قرار می گیرند ، از جمله :

استاتین ها برای کلسترول بالا - مسدود کننده های کانال کلسیم برای فشار خون بالا - سیکلوسپورین ، داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی - بنزودیازپین ها ، از جمله Valium ، Halcion و Versed و سایر داروها ، از جمله آلگرا ، زولوفت و باسپار.

ترجمه : رویا آحادی وند کارشناس ارشد تغذیه گروه درمان چاقی باراکا

 

REFERENCE:www.healthline.com

Written by Kerri-Ann Jennings, MS, RD — Updated on January 27, 2020

برای این مطلب دیدگاهی ارسال نشده است، شما می توانید اولین نفر باشید...

ارسال دیدگاه